Hajónapló
...hajó és tenger nélkül

Nolblog Saját blogom Segítség

Feltöltök

blogolok videót képet hangot

Érthetetlen, vagyis egyáltalán nem az, hogy a szocialisták kormányfő-jelöltjei között nem szerepel egyetlen baloldali szakember sem, holott ott van, majd kiszúrja a szemüket: Róna Péter, a valóban pártoktól független, nagytudású és hihetetlenül nagy nemzetközi tapasztalatokkal rendelkező és kitűnő nemzetközi kapcsolatokkal is bíró gazdasági-pénzügyi szakember, aki, ráadásul tényleg baloldali válaszokat ad Magyarország egyre súlyosabbá váló strukturális problémáira és az azokat életveszélyesen kiélező világválság begyűrűző hatásainak kezelésére.

Róna, ellentétben a szintén nagy tudású és nagy nemzetközi tekintélynek örvendő Surányival és a valóban közröhej számba menő Vértessel, nem vádolható tőkepártisággal, még kevésbé neoliberalizmussal. (Glatz Ferencet nem jellemezném; ő az, akinek a neve mindig minden "sorsfordító" helyzetben felmerül, mint lehetséges megoldás: vagy úgy, hogy valaki bedobja, vagy úgy, hogy ő maga ágaskodik. )

Gyurcsány, a szocialista jelöltek, az SZDSZ és az MDF elvárásaiban az a közös, hogy valamennyien a tőke javára, a bérből és fizetésből élők és a nyugdíjasok terhére "oldanák meg" bajainkat, ráadásul úgy, hogy még ha óriási áldozatok árán sikerülne is ideig-óráig stabilizálniuk a helyzetet, a bajok a következő, menetrend szerint érkező válság idején újult erővel  jelentkeznének. Valamennyien tipikus tankönyv-kapitalisták, excell- és powerpoint-varázslók, akik, mint Gyurcsány a Közgáz auditoriumában szokta, zseniális prezentációkat tudnak tartani saját vagy elődeik téves politikáinak következményeiről, illetve azok korrekcióját jelentő "reformjaikról", ám a dolog lényegét tekintve soha nincs egy eredeti gondolatuk, nagy ötletük: öt-hat fiskális és monetáris változóval zsonglőrködnek - és csodálkoznak, hogy soha egyikük sem jut A-ról B-re.

Még csak nem is egy helyben topognak: mindig mélyebbre sülyednek. Ők azok, akik egészen addig soha nem hisznek a környezeti hatások begyűrüzésében, amíg nem ég a ház. Aztán egymásra mutogatnak: ő sem látott semmit; amaz sem jelezte előre. 

Róna Péter nem ilyen. Évek óta mondja a magáét, és veri félre a harangokat. Érvel és figyelmeztet. Rossz az irány, rosszak az arányok! Rosszul vagytok bekötve! 

Van úgy - ritkán - hogy meghallgatják a "hatalmasok" - de aztán tojnak rá, hogy mit mondott. Mennek tovább az orruk után. 

Róna szerint  a mai Magyarországon az alapkérdés az, mi lesz a foglalkoztatottsággal és a társadalmilag szétszakadt országgal. Erre szerinte Gyurcsány csomagjai nem adnak választ, de a Reformszövetség javaslatai sem. Mint nemrég a többi között a 168 Órának adott interjújában kifejtette, a gond az, hogy strukturálisan bérmunkából élő, multiknak beszállító, összeszerelő gazdaság a magyar. Ez pedig nem termel elegendő vagyont az ország ellátásához. Tizenöt éve nincs foglalkoztatási növekedés, függetlenül attól, hogy milyen adórendszer van. A világgazdaság termelési folyamataiban az a kis szegmens, ami ennek a politikának a következtében nekünk jutott, nagyon kevés haszonnal jár. A multikra alapozott modell már az ezredfordulóra kifulladt, nem képes a gazdaságot dinamizálni.

Róna vallja, és ezt Gyurcsánynak is elmagyarázta: hiba, hogy nincs napirenden az állam által irányított gazdasági stratégia. A válság mérsékléséhez húzóágazat kell. Magyarországnak is meg kell találnia azt a motort, amitől gazdasága működik. Úgy látja, nincs olyan ipari, gazdasági tevékenységünk, amelynek különösebb nemzetközi értéke lenne, pedig a föld és a víz, amiből idehaza akad bőven, mára komoly értékké vált. Szerinte ezzel a kormány is tisztában van, de azért nem lép, mert nagyon nagy az érdek-összefonódás a multik és magyar politika között.

Róna szerint egyébként a sors fintora, hogy éppen annak a pártnak, az SZDSZ-nek a politikája van legnagyobb befolyással a hazai gazdaságpolitikára, amely a legnagyobb társadalmi elutasítással szembesült a rendszerváltás óta. Teszem hozzá, hogy ez kifejezetten Gyurcsány személyéhez köthető.

A Népszavában rendszeresen publikáló, az Egyesült Államokból hazatelepült közgazdász, nemrég kifejtette: most is az SZDSZ által képviselt neoliberalizmus befolyásolja leginkább a magyar gazdaságpolitikát. A közgazdász-társadalom nagy része – pártpreferenciától függetlenül – továbbra is a tőke hatékonyságát szolgáló piacok rendezőképességébe vetett hit hódolója, annak ellenére, hogy az elmúlt húsz év ennek ellenkezőjét bizonyította - hangoztatja meggyőződését a közgazdász.

Róna szerint Magyarország a neoliberális elképzelések következtében "a multinacionális cégek bérmunkát végző összeszerelőjévé silányult", úgy gondolja azonban, hogy most nem erről kell polemizálni, hanem a válság megoldására kell koncentrálni.

Róna nagyon jól látja, hogy a Fidesz a kormány megbénításából akar tőkét kovácsolni, amit csak erősít az SZDSZ irreleváns, immár világszerte megbukott gazdaságelmélete. 

Egy biztos, ha Róna kapna megbízást kormányalakításra, nem azon tökölne, hogy 20 vagy 22 százalék legyen-e az ÁFA, hanem azon, hogy miként lehet megakadályozni a munkanélküliség drámai emelkedését, illetve, hogyan lehet értelmes munkát adni a már utcára került embereknek.

Róna szerint a Reformszövetség programja a szegényektől a gazdagok és a tőke felé csoportosítaná át a forrásokat, és ha megvalósulnának ezek a javaslatok, akár 7-9 százalékkal is csökkenhet 2009-ben Magyarország GDP-je.

Úgy látja, hogy a szegényektől elvett minden forintnak keresletcsökkentő hatása van, hiszen ez a réteg a pénzt fogyasztásra költi. Ezért nem helyeselhető az általános forgalmi adó - ideiglenes jelleggel - 20-ról 24 százalékra emelése sem.

Álláspontja szerint a Reformszövetség javaslatainak bevezetésétől várt pozitív hatások nem ellensúlyozzák a kereslet csökkenése nyomán bekövetkező visszaesést. Ha nem valósulnak meg a Reformszövetség javaslatai, akkor is 5 százalékkal eshet vissza a magyar GDP 2009-ben.

Róna szerint helyes, hogy az MNB   több eszközzel egyszerre próbálja megteremteni a forint stabilitását. A forintot elsősorban azért kell erősen tartani, hogy a devizahitelek ne dőljenek be.

A devizaadósságokat forintadósságokká kellene konvertálni, hogy az MNB több mozgástérhez juthasson,  ezenkívül tovább kellene csökkenteni a jegybanki alapkamatot, hiszen a jelenlegi 9,5 százalékos érték egyedülállóan magas az Európai Unióban és a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezetben (OECD) is. Egy ilyen kamatszint defláció idején "összeroppanthatja a gazdaságot" - gondolja. 

Olvasnivaló Rónától:

http://www.nepszava.hu/default.asp?cCenter=OnlineCikk.asp&ArticleID=1166561

http://nol.hu/velemeny/lap-20090213-20090213_korai-6

Ez az inerjú egy évvel ezelőtt jelent meg a 168 Órában. 



Róna Péter (1942) 1956-ban emigrált. Előbb a Pennsylvania Egyetemen (1964), majd Oxfordban szerez gazdaságtörténészi diplomát (1966). 1969-től egy washingtoni ügyvédi irodában dolgozik, majd a kereskedelmi minisztérium úgynevezett közvetlen külföldi befektetések osztályának jogtanácsosa. 1971-től a Schroders Bank munkatársa, 1986-tól 1990-ig a J. Henry Schroder Bank & Trust Co. elnök-vezérigazgatója. 1990 és 2004 között a magyarországi befektetésekkel foglalkozó Első Magyar Alapítvány elnök-vezérigazgatója.

Mi az a valami, ami vagy bedől, vagy megdől?
Vagy bedől a gazdaság, vagy megdől a jelenlegi gazdasági modell.

Mit takar önnél az, hogy bedől a gazdaság?
Amikor odáig fajul a helyzet, hogy Magyarország nem kap hitelt, és fizetésképtelenné válik.

A jelenleginél nehezebb helyzeteket is túlélt az állam. Ráadásul most – a megszorítások következtében – javulóban a költségvetési egyensúly.
Átmenetileg. Ugyanis a rendszerváltás óta regnált kormányok egyike sem volt képes érdemben tenni az országot sújtó legnagyobb tehertétel, az inaktivitás ellen. Magyarország 1990 körül elvesztett – visszafogott becslések szerint – 1 millió 200 ezer munkahelyet. Az EU-ban a munkavállaló korúak, vagyis a 14–65 életév közöttiek 70,9 százaléka van állásban, Magyarországon mindössze 54 százalék az arány. A különbség egymillió munkahely.

A KSH szerint 1991–92 óta mindössze 3,9 millió magyar dolgozik. Legalábbis hivatalosan. Feketén viszont további százezrek, ha nem milliók. Megvan a különbség.
Csakhogy aki fusizik, az nem fizet közterhet, viszont felveszi a segélyeket.

Többségük nem tehet mást. Örül, ha illegálisan, minimálbérnél kevesebbért kap munkát, és este jut kenyérre a családnak, netán neki magának is egy felesre. Ők nem csalók, hanem sarokba szorított szerencsétlenek.
Így igaz. Tegyük hozzá: ha a munkáltató hivatalosan foglalkoztatná őket, becsukhatná a boltot, mert a pluszterheket nem tudná kitermelni.

A többi exszocialista ország képes volt visszaemelni a legális gazdaságba a rendszerváltás idején munkanélkülivé lett embereket?
Miközben Magyarország az utóbbi 15 évben mindössze 75 ezer főt emelt vissza az 1,2 millióból, tehát statisztikailag szinte semmit, a többi volt szocialista állam 40-60-70 százalékot.

Miben vagyunk gyengébbek a cseheknél, a szlovákoknál, a lengyeleknél?
A magyar munkaerő képzetlenebb mindnél: a teljes „munkaerő-állomány” csaknem felének nincs piacképes képzettsége.

Sok jó szakmunkás kellene, esztergályos, vízvezeték-szerelő?
És rengeteg középszintű, 5-10-15 ember tevékenységéért felelős vezető: gyárba műszakvezető, bankba osztályvezető. Óriási hiány van belőlük. Ma a multik maguk képzik középkádereiket, ahelyett hogy az iskolák „állítanák elő” ezt a réteget. Az ELTE Jogi Karának szenátusában tagtársam a T-Com jogi osztályának a vezetője. Panaszkodik: az egyetemet nem érdekli, milyen szaktudású diplomásra van kereslet.

Miért nem alkalmazkodik az oktatás a gazdaság igényeihez?
Mert a magyar társadalom és politika abban a tévhitben él, hogy oktatásunk színvonala megfelel a kor követelményeinek. Oktatásunk persze pont olyan, mint maga az ország. Fejlett államokban a rendszer intézményesen garantál szociális, kulturális, polgári és egyéb jogokat. És hogyan intéződnek az ügyek nálunk? Az emberek a kapcsolatrendszerük révén próbálják érvényesíteni az érdekeiket. Itt abba nőtt bele a polgár, hogy ha valamit el akar érni, nem az az első kérdése, mit tudok, hanem az, hogy kit ismerek.

Ne tanulj, fiam, hanem netvörköt építs?
Úgy. A magyar ember élete gyakorlatilag kapcsolatrendszere megszervezéséből áll. Természetesen a gazdaság sem különb. Ezért írtam: meg kell dőlnie. Pécsett az egyetem gazdasági tanácsának vagyok az alelnöke. Tudja, mi történik, ha nézetkülönbség támad a karok között? Mindenki rohan Pestre a szakállamtitkárhoz. Aki persze nem magával a problémával foglalkozik, hanem a minisztérium kapcsolati hálójának karbantartásával. Döbbenetes. És ez megy mindenütt. Hozok egy saját példát. Sokáig éltem Amerikában, amikor hazatelepültem, honosítani kívántam a jogosítványomat. Kaposváron lakom, van ott egy kis birtokom, bementem a helyi okmányirodába, és átnyújtottam az ügyintézőnek a New York-i jogsimat, hogy szeretnék egy magyart is. Azt a választ kaptam, hogy nem tud segíteni, tegyem le itthon is a vizsgát. De hát, hölgyem – szólok én –, létezik egy államközi megállapodás az USA és Magyarország között, tessék, itt a weboldal címe, csak rá kell kattintani... „Lesz szíves odébb állni, ne szórakozzon velem, hosszú a sor, ismétlem, tegye le azt a vizsgát.” Mesélem otthon a lovászlánynak, mi történt...

Lovászlánynak?
Lovászlánynak. Szeretek lovagolni... Na, szóval mondja nekem a lovászlány, hogy a hivatalban dolgozik a keresztanyja, megkérdezi tőle, mit lehet tenni. A keresztanya el is intézte, hogy az okmányiroda vezetője útbaigazítást kérjen Budapesttől. Budapest pedig elmagyarázta neki, hogy igazam van, mire szépen megkaptam a magyar jogosítványt.

Kár, hogy nincs mindenkinek lovászlánya.

Valamilyen lovászlánya szinte mindenkinek van – és az ismerős ismerősének az ismerőse elintéz valamit, ami egyébként járna. A magyar politika is lovászlányok játéka: kizárólag kapcsolatrendszerben gondolkodik. Ezért vélem úgy, hogy visszavonhatatlanul megbukott. Sajnos hiányzik az a szellemi infrastruktúra, amely visszaterelné a helyes útra a politikusokat. Nincs, aki kiigazítson, nincs, aki azt mondaná, hogy nagy marhaság, amit most csinálsz, miniszterelnök úr.

A tudomány dolga volna a kiigazítás?
Persze. A legjobb példa az euró bevezetése körüli hajcihő. A Financial Timesban is megírtam: a politikusok elhitették egész Magyarországgal, hogy érdekünk az euró mielőbbi bevezetése. Kormánypártok és ellenzék, valamint mind a hat nagy magyar egyetem gazdasági tanszéke és persze a Magyar Nemzeti Bank is lelkesen részt vesz az euró körüli mítoszépítésben.

Miért lenne mítosz? Nem érdekünk teljesíteni a maastrichti kritériumokat: csökkenteni az inflációt, a költségvetési és az államháztartási hiányt?

Nobel-díjas közgazdászok már a hatvanas években kidolgozták a valutaövezethez csatlakozás szakirodalmát. Beszélnek úgynevezett nominálkonvergenciáról – ezek az ön által is említett kritériumok – és reálkonvergenciáról. Utóbbin azt értjük, hogy a csatlakozni kívánó ország gazdasága, munkaerőpiaca, jogrendszere felzárkózzék a valutaövezet struktúrájához.

Tudtommal Brüszszel „csupán” azt követeli meg, hogy csökkenjen a hiány, mérséklődjék az infláció.
Tévedés. Brüsszel nyolc éve szajkózza, hogy a gazdaság felzárkózása – tehát a reálkonvergencia – nélkül nem enged be minket az euróövezetbe. A magyar GDP, vagyis az egy főre jutó nemzeti össztermék az uniós átlag mindössze 53 százaléka: egy átlag magyar feleannyi értéket állít elő, mint mondjuk egy berlini. A mai napig virulnak nálunk a szocializmus gazdasági mechanizmusai, csak rájuk ragasztottuk a piacgazdaság címkéjét. A magyar GDP jelentős részét a multik termelik. Tőlük eltekintve a magyar gazdaság gyakorlatilag az, ami volt. Politikusaink arról szónokolnak, hogy 3 százalék alá kell szorítani az inflációt, miközben a felzárkózás folyamata önmagában plusz évi 2-3 százalék pénzromlást generál.

Vagyis ha teljesítjük a maastrichti feltételeket, lemondunk a felzárkózásról, következésképpen nem lesz eurónk. Viszont ha nem teljesítjük, akkor meg azért nem lesz eurónk. Ez nem hangzik jól.
Nem.

Mi van, ha csatlakozunk az eurózónához, és a közösségi valutával a zsebünkben próbáljuk közelíteni az EU-átlagot?
Úgy járnánk, mint a németek az újraegyesítéssel: a nyugatnémet gazdaság kis híján belerokkant a keletnémetek „befogadásába”, a „demokratikus” márka egy az egyben való átváltásába. Ráadásul bennünket nem fog megmenteni a „gazdag nyugati testvér”.

Az uniós valuta nemcsak gazdasági, hanem politikai, lélektani kérdés is. Brüsszel megteheti, hogy nem ad eurót, miután bevitt minket az EU-ba, és multijai elfoglalták az új csatlakozók által kínált piacot?
Meg is teszi. Mert ismeri a német példát, és tudja, hogy annak idején a görög és a portugál gazdaságnak is ártott a korai euró. Addig magyarázza, amíg meg nem értjük: „Méreg nektek az euró! Ha felkészületlenül vezetitek be, leáll a felzárkózás, és kezelhetetlen társadalmi feszültségek gerjednek, ami már az egész unióra kihat. Ebből nem kérünk, és te se kérj.”

Ön szerint mikor lesz eurónk?
Az európai jegybank idén publikált tanulmánya 2025-re várja, hogy a magyarok, a csehek, a szlovákok és a lengyelek „megérnek” a közös valutára.

2025?
2025. Ha egyáltalán.

Mikorra várja, hogy a magyar gazdaság bedől, vagyis fizetésképtelenné válik?
Öt éven belül. A napokban bejelentett 1 százalékos GDP-növekedés az EU legalacsonyabbja, ráadásul az infláció rosszabb még a vártnál is. Ezek azt mutatják, hogy a termelés növekedéséhez szükséges képzett munkaerő kimerült, a fogyasztásra alapozott növekedés pedig a megszorítások következtében beszűkült.

Na de, most jön 7000 milliárd forint az EU-tól az Új Magyarország Fejlesztési Tervre.
Sok pénz, amelyet a politika szétszór majd a kapcsolati hálók mentén, bármelyik oldal van is hatalmon. Lesz egy enyhe „jóérzési periódus” 2009-ben, kell az a választások előtt, de amikor a pénz elúszik, nincs tovább – a gazdaság növekedéséhez szükséges tényezőket az Új Magyarország Fejlesztési Terv sem építi fel.

Mi jön a bedőlés után?
A jelenlegi gazdasági, kulturális, szellemi, oktatási, politikai elit végképp elveszíti hitelességét, eltűnik a színről, s jön az új elit.

Honnan?
Európából.

Keresztes lovagok 2.?
Akár... Az EU hatalomra segíti majd azt a társaságot, amely hűségesen végrehajtja Brüsszel utasításait.

Már a jelenlegi kormányt is EU-szolgalelkűséggel vádolja a jobboldal.
Sajnos alaptalanul. Brüsszel megmondja, mit kellene tennünk, s mi nem hallgatunk rá. Kiváló barátom, Romano Prodi olasz kormányfő – én voltam az esküvői tanúja – meséli nekem, ahányszor csak találkozunk, hogy a magyarok mindig mindent jobban tudnak, és mennek a maguk feje után. Nehéz velünk.

 

 

 

 

 

 

0
1 Jelentkezz be a szavazáshoz!

Hozzászólások

Eddig 77 komment érkezett ()

1. Eszter
2009. 03. 26. 9:26

Egyetértek. Már hosszú ideje Róna Péter az egyetlen, akinek elhiszem, amit mond. Ha Magyarországon nem talál a kormány megoldást arra, hogy az "alsó" 2-3 millió ember is képes legyen annyi pénzt megkeresni, amiből normálisan élni lehet, akkor itt anarchia lesz. Az, hogy napi 10 órás melóért a multik nettó 70 ezret fizetnek, az rabszolgatartás, nem emberi élet. Ebbő ki kellene vezetni az országot.

2. guga
2009. 03. 26. 9:33

Egyetértek, ha az előrehozott választásokon jól szerepel, semmi akadálya.
De ne egy csokornyi kiszes delegálja a saját hasznára, és túlélése érdekében.
Hatalmas társadalmi szembenállással ő sem fog tudni mit kezdeni.

3. reneszánsz
2009. 03. 26. 9:39

Róna Pétert nagyrabecsülöm,nézetei nagyon tetszenek.
Nem valószinű,hogy jelölt lesz,ugyanis nincs pártkötődése.
A jelenlegi teljes politikai elitnek az az érdeke,hogy hatalmához ragaszkodjon,pozícióit csak megsemmisítő harc után adja fel.

Kár ezért az országért! Kár,hogy a fiataloknak itthon nincs jövője.
Erről az a gazdasági és politikai elit tehet,aki történelmi távlatokban mindíg is hajlamos volt kirabolni,tönkretenni népét,nemzetét.
Megoldást csak a teljes parlament feloszlatása és a jelenlegi politikusok közügyektől való 10

4. guga
2009. 03. 26. 9:46

Kormányunk akár az időjárás, csak nem akar távozni a tél, húzza, húzza, holott mindenki a tavaszi napsütésre vár.
Remélem mire kitavaszodik nem csak a jó időt és a napsütést, friss levegőt élvezzük, de végre eltakarodnak a parlamentből a kiszes véglények.

5. indák
2009. 03. 26. 9:47

Róna Péter koncepciójához és prograpontjaihoz egy min. 60%-os kormánytöbbség kell. Egyébként sok olyan dolgot mond, amit a FIDESZ-esek is mondanak. A kérdés az, hogy az utóbbiak komolyan gondolják-e? És persze az is vicces, hogy Róna legalább annyira népszerű a mostani kormánykörökben, mint a FIDESZ. Persze-persze tudom, a FIDESZ eleve ördögtől való...

6. indák
2009. 03. 26. 9:51

Egyébként, azt kéne már végre látni, hogy annyira nagy slamasztikában van az ország, hogy a FIDESZ csak jobbat tehet...és nem azért mert egy talpig becsületes és jó képességű emberekből álló társaság, ahnem azért, mert egyszerűen nincs más választása. Őket tényleg forradalom fogja elsöpörni, ha rövid időn belül nem tesznek valami értelmeset azzal a legitiitással, amivel a túlnyomó többség felruházza őket...

7. szentpeter
2009. 03. 26. 9:56

Izsák hány kormányfőt akarsz ? A szart kellene megszüntetni..

8. Lego
2009. 03. 26. 9:57

Róna Péter sok sikeres dolgot csinált életében és ezek dominálják. És kétségkívül kíváló közgazdász és gondolkodó. De ami a praktikumot illeti, ott van mögötte- ami a short cv-ben nem szerepel- a NABI kudarc is. Szóval én nem gondolom, hogy Róna Péter megfelelő miniszterelnök lenne.

9. szentpeter
2009. 03. 26. 10:05

2008 március Róna Péter

Mi az a valami, ami vagy bedől, vagy megdől?
Vagy bedől a gazdaság, vagy megdől a jelenlegi gazdasági modell.

Mit takar önnél az, hogy bedől a gazdaság?
Amikor odáig fajul a helyzet, hogy Magyarország nem kap hitelt, és fizetésképtelenné válik.

A jelenleginél nehezebb helyzeteket is túlélt az állam. Ráadásul most – a megszorítások következtében – javulóban a költségvetési egyensúly.
Átmenetileg. Ugyanis a rendszerváltás óta regnált kormányok egyike sem volt képes érdemben tenni az országot sújtó legnagyobb tehertétel, az inaktivitás ellen. Magyarország 1990 körül elvesztett – visszafogott becslések szerint – 1 millió 200 ezer munkahelyet. Az EU-ban a munkavállaló korúak, vagyis a 14–65 életév közöttiek 70,9 százaléka van állásban, Magyarországon mindössze 54 százalék az arány. A különbség egymillió munkahely.

10. szentpeter
2009. 03. 26. 10:06

És Gyurcsány Ferenc bedőlt....

11. granicsar
2009. 03. 26. 10:07

Olvastam, jók a gondolatai. Jól látja, hogy a globális munkamegosztásban való részvétel mellett nagyon is szükséges a helyi gazdaság fejlesztése. Ehez pedig gazdag, a helyi vállalkozásokba, munkába beruházó kistőkés réteg kell.
A szakember képzés, középvezető képzés fontosságat nagyon fontos. Persze, ehez ki kell csavarni az oktatást a "liberális" amatőrök kezéből. Hozzátenném, hogy a külföldi tapasztalat is kevés, ezért nem ártana a szakembereket egy kicsit megjáratni külföldön.
Abban is igaza van, hogy magyarországon a kapcsolatok a meghatározóak. Én a három KI elvének nevezem. KI KInek KIcsodája.
Az elitváltás szükségessége is nyilvánvaló. Hogy az új elit külföldről jönne-e? Aligha. Ahoz, hogy ezt az elitet eltakarítsák kemény harcokra lenne szükség. Ki akarna ilyet, ha már egészen jól beilleszkedett a nemzetközi világba. Legfeljebb ha küldik és jó pénzért. Én pld. csak így vállalnám. Magánszorgalomból? Ugyan :)))
Nem tudom miért baloldali? Szerintem nagyon is racionálisan gondolkodó tudós. Azért, mert azt mondja, hogy túl soka globális munka MO-n? Ez nyilvánvaló. A helyi gazdaságot kellene fejleszteni, eltüntetni az egyenlőtlenségeket? Ez is helyes. Tőkét kell mozgatni, kihasználni a helyi adottságokat, azokat a különlegességeket, amik csak nálunk vannak. Mik ezek? Hát persze, hogy a minőségi mezőgazdasági termékek. A zöldségek, gyümölcsök, a híres (ha még megvan) magyar búza és hústermékek. Néhány ipari termék. Más nem nagyon. Esetleg lehetne találni valami húzó ipart, mint a finneknél a Nokia, de ilyen nem nagyon van most.
Szóval, okos gondolatok, csak kinek az érdeke, hogy megvalósítsa? Talán 9 OOO OOO magyaré. Csak az a baj, hogy ezek közzül az elitben kevesen vannak, vagyis inkább senki. Talán tényleg külföldről kellene importálni/repatriálni elitet?

12. szentpeter
2009. 03. 26. 10:10

Róna Péter

"A többi exszocialista ország képes volt visszaemelni a legális gazdaságba a rendszerváltás idején munkanélkülivé lett embereket?
Miközben Magyarország az utóbbi 15 évben mindössze 75 ezer főt emelt vissza az 1,2 millióból, tehát statisztikailag szinte semmit, a többi volt szocialista állam 40-60-70 százalékot.

Miben vagyunk gyengébbek a cseheknél, a szlovákoknál, a lengyeleknél?
A magyar munkaerő képzetlenebb mindnél: a teljes „munkaerő-állomány” csaknem felének nincs piacképes képzettsége."

13. szentpeter
2009. 03. 26. 10:11

Ide nem Róna Péter hiányzik, hanem egy legitim kormány..

14. benburns
2009. 03. 26. 10:13

6. indák 2009. 03. 26. 9:51

"Őket tényleg forradalom fogja elsöpörni, ha rövid időn belül nem tesznek valami értelmeset azzal a legitiitással, amivel a túlnyomó többség felruházza őket..."

Mennyi is volt Ferencvárosban ez a túlnyomó többség? Hány százaléka a 26%-nak?
Ez igen, ez LEGITIMÀCIÒ! Egyenesen a zemberektöl!

15. benburns
2009. 03. 26. 10:15

"Ön szerint mikor lesz eurónk?
Az európai jegybank idén publikált tanulmánya 2025-re várja, hogy a magyarok, a csehek, a szlovákok és a lengyelek „megérnek” a közös valutára."

Mábocsánat! 2025 van? Vagy a szlovákoknál nincs ejró? Ilyen jól látszanak a gazdasági folyamatok?

16. indák
2009. 03. 26. 10:25

Kedves benburns, miből gondolod, hogy azok, akik otthon maradtak, FIDESZ-ellenesek? Szerintem egészen hihető az az elképzelés, hogy a távolmaradók nagyjából ugyanazokat az arányokat reprodukálnák, mint azok, akik elmennek szavazni. Valószínűleg rezignáltak, kiábrándultak a teljes politikai elitből, joggal. DE vagy van új és meggyőző politikai formáció, amely mozgósítani tudja az embereket, vagy csak relatív többség van. A választási törvény szerint ez éppen elég legitimációt biztosít.

17. benburns
2009. 03. 26. 10:30

16. indák 2009. 03. 26. 10:25

" ...vagy csak relatív többség van. A választási törvény szerint ez éppen elég legitimációt biztosít." Japp, ha a Fidesz szerzi meg. De én úgy tudom Orbántól, hogy ez nem áll az mszp-re. Pl. van nekik elég szavazatuk a parlamentben, mégsem legitimek. Hát én nem vagyok jogász, de hülye sem.

18. Geőcze Zoárd
2009. 03. 26. 10:45

Izsák, brávó, remek cikk, végre valami más gondolat is megjenik, mint amit a vérostoba mainstream képes kiizzadni magából....!!!

19. evianna
2009. 03. 26. 11:08

szerintem is remek a cikk és remek Róna Péter is, aki alighanem az egyetlen ember az országban, akinek nincs félnivalója Orbántól, és nem fog kétségbeesni, ha Navracsics csúnyán néz rá.

a kellemetlenebb az, hogy a magyar elit ott van az összes pártban (az MSZP-ben is), és pontosan olyan miniszterelnököt nem akarnak, aki a nép (a fogyasztók) érdekeit helyezi előtérbe (mert abból lesz a növekedés) a meglévő magyar elit érdekeivel szemben (mert abból lesz a profit - meg a saját gyerekek külföldi tanulmányai, akik aztán hazajöhetnek majd, most már politikai elitnek).

a magyar elitnek tehát nem érdeke egy erős miniszterelnök, pláne egy erős pártelnökkel szövetségben. (egy részének meg már a morcos államfő is uncsi, jobb lenne, ha az összes pozíció az elitet szolgálná.)

idejük tulajdonképpen van, mert a válságon is sokat lehet kaszálni, a terheket rutinosan tolják át a foglalkoztatottakra (ahogy a bankok az ügyfelekre), és igen kellemetlen lenne a számukra, ha valaki nem a megszorításokat és az adócsökkentést szajkózná, hanem például élénkítené a keresletet és megpróbálna munkahelyeket teremteni. (esetleg nem is a megszorításokból)

szóval én attól tartok, hogy a magyar elitnek nem érdeke, hogy itt rend legyen, egy újabb megszorítási kört pedig a kisvállalkozói-lakossági réteg nem tud már elviselni.

csak nálunk az elit dönt (részben a pártokban lévő embereiken keresztül), az egyszerű ember meg választ (akkor, amikor megengedik neki és azok közül, akik közül egyáltalán lehet)

20. Piti Palkó
2009. 03. 26. 11:13

Szerintem is Róna Péter az egyik legfelkészültebb közgazdász a mai magyar terepen de hát ez Magyarország tehát semmi esélye.Nálunk nem,divat értelmes emberekre hallgatni.Még arra sem veszik a fáradságot hogy egy közös vitában akár a TV előtt leüljenek vele és vitatkozzanak. Pedig érdekes lenne egy Róna-Bokros-Békesi féle vita a mai világ válságról,és nem az a módszer hogy külön külön hajtogatja mind a magáét.
Ami pedig a Szlovák eurót illeti nyugtával a napot. Szerintem Szlovákia drágán fogja meginni a levét annak hogy rossz időben / a világ válság idején / és túl erős koronával csatlakozott az eurózónához.

21. evianna
2009. 03. 26. 11:24

20-ra: na igen, itt van a "féltudású magyar elit" problémája - egymással kiválóan el tudnak beszélgetni, még vitatkoznak is, de rálátásuk sokszor nincs is a problémákra. (meg nem akarok destruálni, de félelmetes dolgokat NEM tudnak vezető szakemberek: valahogy nem fogják fel, nem megy át nekik - az összefüggésekben gyengék, akkor absztrahálnak, amikor pragmatikusnak kellene lenniük stb.)

Róna pragmatikus és egyértelműen van rálátása, csak nagyon egyedül lenne a megszorítás-mániás "reformerek" között.
viszont nem kell féltenie a karrierjét, és ha nem sikerül neki, akkor nem azt fogják mondani, hogy kudarcot vallott (kivéve a fideszt), hanem azt, hogy na ja, a magyarokkal nem sokat lehet kezdeni.

22. vargamark
2009. 03. 26. 13:15

végre jó összefoglaló cikk és egy karakteres kiállás Róna mellett ... mivel az elmúlt két hétben feltünt, hogy Róna Péter tőle szokatlan gyakorisággal volt jelen a különböző médiumokban (NapKelte, A la carte, 168óra, Népszava, ahol csak én láttam/olvashattam), hétfőn reggel már az villant át az agyamon: ő lesz a miniszterelnök, tudatos "szoktatás" része ez már, PR....aztán csalódtam, mikor fel sem vetették a nevét a nagy nyílvánosság előtt. Örülök, hogy itt most ez megtörtént.

23. szentpeter
2009. 03. 26. 13:34

Már nincs esély... bukik a kormány...

24. guga
2009. 03. 26. 14:02

Kihátrál az mszp a jelöltek mögül, utána meg a parlamentből. Volt mszp, nincs mszp :))
Jön Viktor és hallgathatjátok a süketelést, verhetitek a fejetek a falba, mint ahogy tettük mi a gyurcsányi rémuralom alatt.
Lesz majd tömegbelövetés, ha vonul a charta tüntetni, stb.

De javarészt magatoknak köszönhetitek, hogy homokba dugjátok a fejeteket a valóság elől. Tulajdonképpen az mszp emelte trónra Orbánt, nincs miért vádolni az embereket, ez csak válaszreakció.

25. erlauer
2009. 03. 26. 14:18

Róna Péter nem lehet kormányfő, hiszen nincs annyi antiliberális képviselő a Házban, hogy többsége legyen.

26. kerpeter
2009. 03. 26. 14:22

Érdekes ez a guga. Lehet, hogy egy beépített ember. :-) Remélem, sokaknak felnyitja a szemét, hogy kik toporognak a hatalomért tolongva.

Egyébként Róna Péter szerintem is nagyszerű választás lenne, minden írását elolvasom, ha tehetem - rendkívül meggyőző. Egy igazi baloldali pártnak támogatnia kellene.

27. guga
2009. 03. 26. 14:26

kerpeter! Megnyugtathatlak nem vagyok beépített ember, soha életemben nem voltam még szavazni, sem tüntetésen, sem pártrendezvényen. Két gyermekes családapa vagyok, ex adófizető és tele a tököm.
Soha nem érdekelt a politika, de mára olyan durva és otromba lett, hogy nem maradhat ki belőle senki, így én sem.

Hja, és a bukás utáni időszakra, a jövendőbeli orbán kormányhoz néhány mottó, ami balról származik:

Nem kell félni, nem fog fájni.
Ha nem tetszik, el lehet innen menni.
Ugye, milyen érzékletes kiszólások, ha visszajön, mint a bumeráng?

28. Valéria
2009. 03. 26. 15:19

21-re

Evianna,

én már többször leirtam itt , hogy félelmetesnek tartom az elit szellemi restségét. Ez törvényszerűen hozza magával, hogy nem kiván konfrontálódni, nem kiván megmérettetni. Igy aztán elmarad a választás lehetősége - nekünk.

11-re

Granicsar,

valóban, ezt is ajánlottam már Izom postjánál, hogy el kellene gondolkodni az idegenből hozott "anyagon", azaz olyan szakemberek közreműködését kérni, akik hasonló szituációban már bizonyítottak.. De amint Eviannának irtam, nem valószínű, mert a hazai elit nem válalja be a megmérettetést, a konfonrtációtól meg úgy fél, mint ördög a szenteltvíztől... Igy aztán saját levükben főnek, az Ej, ráérünk arra még-re játszanak. Meddig?

29. evianna
2009. 03. 26. 15:33

de mennyivel könnyebb egymást nagy szakértőnek nyilvánítani és megtámogatni, mint véleményeket, ötleteket ütköztetni!
pár területen azért szoktak lenni nagyobb csörték (nyugdíjreform), de a költségvetésnél valahogy mindig a "nincs mit tenni, megszorítás kell" a végkövetkeztetés.

30. Piti Palkó
2009. 03. 26. 15:34

Látom már megint aktív a mangalica termelő aki nem fizet adót és még büszke is rá.Lehet hogy azért mert nincs otthon a faterja és nem mer kimenni mert fél a cigány bűnözéstől.

31. Piti Palkó
2009. 03. 26. 15:41

GUGA Tejed egy pletyka Győzike lesz a miniszterelnök: Az MSZP meg a SZDSZ most egyeztet. Elég népszerű is mindent bevesz tőle a nép és akár és Ő is szép házat hozott össze munka nélkül mint OV Mihály így akár a FIDESZ is támogathatja.

32. Vasgereben
2009. 03. 26. 15:56

ha az mszp akarta volna, RP már rég rendet rakhatott volna. Dehát nem akarták/ják. Akkor meg miről beszélünk? Mellesleg, megfogtok lepődni holnap, hogy a fidesz programjában mennyi közös elemet találtok a RP gondolatmenetével!
Csakhát telik az idő, a koala meg pont erre játszik. Minél később, nekik annál jobb, ugyebár? S utánuk a vizözön, bár inkább cunami lesz az...(az előbbi elől lehet menkülni, az utóbbi elől már nehezebben). De tessék tovább tapsolni a Gyurcsány/Fodor kentaurnak!

33. evianna
2009. 03. 26. 16:13

32-re:
na, abban biztos vagyok, hogy az a program, amit most a fidesz bemutat, maga lesz a tökély.

34. Vasgereben
2009. 03. 26. 16:30

na ja, nem is a hozzád hasonló magas izlésü, vaátfülű széplelkeknek készül! Nyugodj meg az ország sokkal jobban jár vele, mint drága fletód tucatnyi programjával (hányat is valósitott meg?).te tényleg ennyire bornirt vagy, vagy csak szerelémes ebbe a bájgunárba? hogy tépne meg a Klára!-:)

35. Valéria
2009. 03. 26. 16:34

Hát egy dologban fogadni mernék....

Róna Péter tehetségében, rátermettségében semi hiba, jöhetne min.elnöknek, én elfogadnám... Szóval alkalmas lenne - szerintem.. Úgyhogy nem fogják jelölni...

36. Valéria
2009. 03. 26. 16:40

Most hallom, hogy Patai Mihály az új jelölt, a budapest Értéktőzsde elnöke...

Kiváncsi vagyok, hány néve merül még fel holnapig????

37. Piti Palkó
2009. 03. 26. 16:41

VASGEREBE Nem sok Róna Pétert olvastál vagy hallgattál vele interjút, mert akkor tudnád az az egy amit Orbán " programként " hírdet már mint adó csökkentés az Róna szerint képtelenség. Mi után többet a Fidesz programból nem tudunk kicsit furcsa "mennyi közös elemet" emlegetni.De szólj ha te tudsz valami Fidesz programról. Ritka kivételek közé tartozol:

38. erlauer
2009. 03. 26. 16:46

Ki hiszi azt, hogy a baloldalnak többsége van a parlamentben? Még az MSZP-nek sincs... Akkor meg hogy jön ide Róna?

39. Vasgereben
2009. 03. 26. 16:52

Piti Palkó:
1. nem azt mondtam, hogy mindenben, hanem hogy sok a közös bennük...
2. ha te/ti nem tudtok valmiről (s főleg, ha nem is akartok tudni!), akkor az nem= azzal, hogy az nem is létezik. 6 éve fenn van a fidesz honlapján, csakhát nektek az kész fertő ott keresgélni...a kis finnyások (bezzeg az utóbbi 7 év alatt nem finnyáskodtatok a kedvenceitek ámokfutásán, vagy a mostani tökölődésükön, ugyebár?)
3. holnap megjelenik a sajtóban a fidesz programja, tessék tanuélmányozni.
4. az mszp jelöltek tehát az mszp programját fogják megvalósitani? (ezt mondta Mesterházytok a minap, nemde? ) , akkor miért nen fletótok valósitja meg? s főleg miért nem eddig tette? minek neki bünbakkot keresni hozzá? szégyeli?
5. szoktatok ti néha gondolkodni is ott a baloldalon?

40. Piti Palkó
2009. 03. 26. 17:18

VASGEREBEN Ha jól értem sok a hasonlóság a holnap megjelenő programmal.De te már tudod .Nos ezt örömmel hallom és gondolom mások is ,nem adnál egy kis ízelítőt? Minket tudatlanokat is marháára érdekel mivel mégis csak a mi bőrünkre megy a dolog.

41. guga
2009. 03. 26. 17:18

Patai Mihály tud róla, hogy Ő az új jelölt?
:))

42. guga
2009. 03. 26. 17:19

Piti Palkó! A ti bőrötökre nem elég gyurcsány ámokfutása, még a fideszét is bevállalnád?

43. Vasgereben
2009. 03. 26. 17:25

guga. megelőztél. no igen, csakhát akkor vállalja már el ez a palimadár azt is amit mi szívtunk azért mert ő meg a társai a nyakunkra hozták kétszer is ezt a siserahadat! Én szivesen átvállalom a jót/rosszat amit majd a fidesztől kap, ha ő is hajlandó arra, hogy a Fletó "áldásáit" átvállalja tőlem visszamenőleg!
piti palkó: megmutatnád már végre, melyik is az mszp valódi programja?

44. Valéria
2009. 03. 26. 17:28

41-re

még nem sikerült megkérdezni tőle......

45. Piti Palkó
2009. 03. 26. 17:50

VASGEREBE Még mindig nem válaszoltál mi az a rohadt program? Másról beszélsz mint Boda mikor a bor árát kérik.

46. Vasgereben
2009. 03. 26. 18:06

türelmetlenke: várd ki szépen a holnapot! 27-ére igérte a fidesz, hogy nyilvánosságra hozza. Én nem vagyok a fidesz, sorry...

47. izsak
2009. 03. 26. 18:07

Nem azért mondom, de meglep, hogy - a fenntartásokkal együtt - ennyire nagy arányban vannak/vagytok Rónapártiak. Azt meg már végképp nem azért mondom, -:) de Ámerikában egy ilyen szituban bizony a civiltársadalom elkezd cselekedni. Pl. emailekkel kezdi bombázni választott - helyi és országos - képviselőjét, hogy vegye már észre: ott van egy ember, esze van, majdhogynem komplett programja van, kiállása, tapasztalata, tudása, tekintélye, vér a pucájában stb. - hát ha valóban olyan nagyon tetszenek keresni az új kormányfőt, Mr. Ferenc (Csődtömeg) Gyurcsany utódját, hát akkor tessák már rátelefonálni Mr. Peter Ronára, nem mutatná-e meg esetleg?

Igaza van Gugának, hogy az lenne az ideális (persze ő nem így fogalmaz, de nem ez a lényeg), ha választásokon méretné meg magát Róna - de ahhoz is arra lenne szükség, hogy a civilek mögé álljanak. Rónában éppen az a jó, hogy nincs pártkötődése (és, ami még ennél is jobb, hogy nem kajálta meg a neolib. gazdfilozófiai maszlagot.)

Szóval, egy összetett ötlet, javaslat, szorgalmazás:
aki egyetért Róna Péter mondandójával, küldjön 1 mailt helyi és országos képviselőjének és havja fel a figyelmét Róna Péterre, mint lehetséges kormányfőjelölotre; esetleg másolja be e poszt linkjét, főleg a klassz fotóért.
Terjessze úton-útfélen a Róna-opció gondolatát.

Isten bizony nem vagyok Róna Péter PR-ügynöke, spindoktora (bár, ha szüksége volna rá, szívesen vállalnék mellette feladatot, mert tetszik, amit és ahogy mond, ahogy gondolkodik..), úgyhogy nyugodtan kezdődhet a kampány! Róna Pétert kormányfőnek!

48. guga
2009. 03. 26. 18:20

Nahhh, ennyi. Patai is bemondta az unalmast :)))
Ezek után találnak valami szararcot, aki elvállalja?
Kétlem, max gyurcsány jön vissza nagy színrelépéssel, mint nemzetmentő :)))
A III. gyurcsány kormány nehezen boldogul majd a II. gyurcsány kormány örökségével.
yáy
magyar vircsaft :)
Ki a parlamentből komcsi véglények.

49. Valéria
2009. 03. 26. 18:25

Guga,

Én most este hallgatom a TV-t, de megint legalább 3, vagy 4 új nevet hallottam..

Megy a kavarás....

50. guga
2009. 03. 26. 18:30

Épeszű ember ilyen cirkusz után nem vállalja el, mert szembeköpi a saját szakmája.
Itt már csak egy ufó segíthet :))

51. Valéria
2009. 03. 26. 18:32

47.

Izsák,

HAJRÁ RÓNA PÉTER!!!!!

52. Piti Palkó
2009. 03. 26. 18:33

Legyen inkább Orbán, vagy Matolcsi,esetleg Járai. .Lehetne Kövér .Mit szólnátok Stumpf Pistához? Hoppá ez sem jó a GUGÁNAK hisz ezek is komcsi véglények akkor mi lesz? Marad Győzi.

53. granicsar
2009. 03. 26. 18:45

Ez már szégyen. Ez már emberileg szégyen és szégyen az országra nézve is, ahol az első emberi pozicióra lasszóval sem lehet fogni jelentkezőt....
Fodor, Kóka... Van bennetek becsúlet? Megéri ez nektek? Emberileg?
Nem hiszem, hogy ezek után Róna Péter elvállalná, hogy egy ilyen, ennyire semmi emberek támogatásával miniszterelnök legyen.

54. evianna
2009. 03. 26. 19:04

nem, Granicsár, nem a jelöltekben van hiány, még megfelelő is akadna.
még talán úgy is, hogy lényegesen kevesebb fizetésért vállalja el, mint a jelenlegi jövedelme.

csak hétfő óta tudni lehet, hogy nem Gyurcsány az akadály, hanem Viktor kivételesen (?)nem mondott igazat, amikor azt hangoztatta, bármilyen kormány megfelel neki, a jelenlegin kívül.
abban sem vagyok biztos, hogy RP vállalná.
mi jól járnánk vele, de ő nem járna jól velünk.

55. guga
2009. 03. 26. 19:06

Szűcs Erikát megkérdezték már? Hja lehet, hogy igen, de a pofájából kilógó ingyenzabától nem értették mit mond :))
Szűcs Erika nem vállalja a miniszterelnökséget.

56. guga
2009. 03. 26. 19:11

Piti Palkó! Nem számomra kell ME-t választani, hanem egy ország számára. Lehet gúnyolódni, de remélem fogod a lényegét, hogy ekkora pofára esés még nem volt a történelemben, mint amit a favoritod produkál. A szlovákok könnyesre röhögik magukat rajtunk. Ha egy csöppnyi eszed lenne, már rég kővel dobálnád a pártházat.
De nincs, így véded a menthetetlent.

A politikusaqid már csak az ország szórakoztatására jók, nem a vezetésére, gondolom érzékeled te is, hogy hova vezetett a tevékenységük.
De ha nem, akkor majd Orbán alatt felkopik az állad és mehetsz ellene tüntetni. Oszt lesz tömegbelövetés, utána huggyos csőcselékezés, mert nem vagytok annál több, ha ti is kimentek ordibálni :)))

57. Vasgereben
2009. 03. 26. 19:12

evianna. mikor mondta ezt OV? akkor is volt alkalom EP választás, amivel egyidőben meglehetne tartani a parlamentit is? látom nektek már a rengeteg lélegeztető gép sem számit, amit egy választás megspórolásával meglehetne takaritani? (ja, hogy már tönkrevertétek az egészségügyet, s akkor ninek ezek a gépek???).

58. granicsar
2009. 03. 26. 19:27

evianna
Az MSZP által támogatott bármelyik ME nem tudja kivezetni az országot a válságból. Az MSZP a támogatóival többségben van. Mi az akadálya, hogy megkezdje a reformokat? Nagyon egyszerű: képtelen rá, nem ért hozzá. Másként Gyurcsány miért lépett le?
Szóval, menni kell... És próbálj meg nem az elkötelezett ember szemüvegén keresztül nézni.
Ez a te bőrödre is megy. Az enyémre meg biztosan nem...

59. granicsar
2009. 03. 26. 19:28

Eviana
Ja. És tényleg OV ezt nem mondta...
Attól, hogy más a miniszterlnök, ez még az MSZP-SZDSZ kormány marad, mert ők fognak rá szavazni.

60. guga
2009. 03. 26. 19:30

SÜN! SÜN!

61. evianna
2009. 03. 26. 19:38

granicsar: én nem vagyok elkötelezett és egy csomó pártpolitikusra allergiás vagyok.
én szakbarbárként nézem ezt az egészet, és kétségbe vagyok esve, hogy milyen ország lesz itt, ha az valósul meg, ami itt készül.

ígérem, hogy alaposan át fogom tanulmányozni a holnap megjelenő programot, de azokból a fő állításokból, amiket eddig mondtak, nem jöhet ki olyan program, amely azt valósítja meg, amit ígértek.

62. granicsar
2009. 03. 26. 19:45

61
Fel lehetsz rá készúlve, hogy egy hazugság lesz az egész .) elvégre egy propaganda anyag
Igazából, ha megnézed mi is történik a világban, senkinek nincs lövése sem arról, hogyan lehet ebből kimászni. Pedig sok millió dollárért fentartott intézetek tudósai gondolkodnak rajta...
Amit tehetnek, az csak rövid távú tüzotlő dolog. A lényeg nem is ebben van, hanem a felhatalmazásban. Ha megválaszják őket, és most, akkor nem lehet azt mondani, nem ezt akartuk...

63. Vasgereben
2009. 03. 26. 19:46

evianna. most jelentették be az m1 hiradójában, hogy holnap az mszp új jelöltet ajánl az szdsz-nek s ha az sem jön be, hétfőn előről kezdi ajátékot, de már a függetlenekkel (ex-mdf)! mi ez ha nem a pofátlanság csomolungmája? bárki vállalja, csak nehogy előrehozott választás legyen. Bármi történhessen efy év alatt, de nehogy a patásördög kerüljön uralomra. Egy Kránitz nevű firkász irta itt a nOL-ban, - látom eltünt az irománya - hogy a cél csak egy: kizárni OV-t a közéletből! Minden áron, minden eszközzel megakadályozni, hogy uralomra kerüljön! Ez nálatok a demokrácia? senki érdeke nem számit csak az mszp-é és gyurcsányék-é? ilyenkor nem szégyelitek magukat hetlyettük is?

64. izsak
2009. 03. 26. 19:52

Most találtam ezt a blogbejegyzést, egy másik blogban. Nekem ez mindig erőt és derűt ad: amíg a humorérzékünket nem veszítettük el, addig nincs olyan nagyon nagy baj. (Igaz, hogy, másrészt azt is feljegyezték, hogy voltak, akik a koncentrációs táborokban is megőrizték humorukat, és képesek voltak megnevettetni rabtársaikat még a gázkamrák árnyékában is, aztán szerencsétlenek mire mentek vele? ... úgyhogy, mint Jiri Menzel mester mondja, ...hát, nem tudom. És különben is, hogy jön ez ide? Érzem, kapok mindjárt érte.)
szóval ezt akartam csak idemásolni, na - http://antaldaniel.blogspot.com/2009/03/miniszterelnok-keresese.html

65. evianna
2009. 03. 26. 20:26

57-re:
találomra megnéztem most pár régi fidesz-oldalt, tényleg mindig az egész kormányt szólították fel távozásra (úgy a jó), bár támadni (az új arisztokrácián kívül és általánosságokon kívül) lényegében 2008-ig csak őt támadták.
bennem viszont határozottan az van, hogy voltak olyan bemondásaik, hogy a kormányt át kell alakítani, oly módon, hogy Gyurcsánynak mennie kell: semmiféle előrehozott választás nem került szóba!
mivel én nem szoktam követni a politikát (csak mostanában érdekel valamennyire, hogy merre indulunk el), elnézést, ha tévedtem volna - majd alkalomadtán még utánanézek, mik voltak a szövegek (érdekes utólag nyomon követni, bár sok minden már csak tárolt változatban van meg).

63-ra:
miért lenne pofátlanság, hogy egy kormányzóképes párt, 1 évvel a mandátumának a lejárta előtt nem kívánja mély meghajlással átadni a hatalmat egy olyan pártnak, amely állítólag holnapra összetol egy programot, de amelynek a weblapján ott virít évek óta egy "Erős Magyarország", amely egy vidéki főiskolán szakdolgozatként egy erős kettesnél többet nem kaphatna?

66. Vasgereben
2009. 03. 26. 20:43

evianna: nézd már meg gyorsan nemrepedezik a pőlafon vagy a padló alattad? méghogy kormányzóképes? akkor miért vonult vissza fletó? miért nem találnak megfelelő utódot? miért nem csináltak a népszavazás utáni kudarc óta smemit 8azelőtt sem sokat,az igaz). Te rövidlátó vagy, vagy szándékosan tartod csukva a szemed s dugod be a füled?
te ne foglalkozz a mások programjával, amikor a fletód tucatnyi programja kutyaszart sem ért! majd mikor hatalomra kerüla fidesz nézd meg a hatékonyságbeli különbséget! Ugyanis nem irodalmi mű a program, hanem terv és a megvalósitása a léyneg. Úgylátszik ehhez a fiuk sokkal jobban értenek mint kedvenceid.
Ezt még aszocik sem tagadták fletó előtti időszakban, azóta viszont persze rájuk ragadt a hauzudpzás...

67. Vasgereben
2009. 03. 26. 20:59

na ezt olvassátok el és hülledezzetek: " Egy MSZP-s képviselő szerint ez érthető: jó káderek nem születnek pár nap alatt." (origo, hirek) Márminthogy nehéz megfelelő ME-jelöltet találni. Ez a vadmarha azt hiszi, hogy 30-40 évig fog várni az ország mig megszületik és felnevelődik egy új fletó?
Ez a szellemi szinvonal jellemző az egész mszp-re sajnos, de nem sokkal külömb az szdsz barak sem, sajnos , képesek 7 éve hatalmon lenni.....de eygáltalán odajutni...

68. granicsar
2009. 03. 26. 21:11

Aki ma progamot követel az ellenzéktől, mégpedig hiteles programot, az nem egészen fair játékot játszik. A hatalomra kerülés után kb. 2 hónap, jó szakértők segítségével, míg felmérik a tényleges bel és kül állapotokat. Ez a jelenglegi helyzet lesz. Aztán, ha van is tiszta elképzelésük, vagyi megfogalmazott stratégiai céljuk, amiben kételkedem, akkor is megint legalább két hónap, míg stratégiai terv készül. Erre is aligha hiszem, hogy lenne szakiuk, hacsak nem negyedrangú senkik. A stratégia tervből lehet aztán programot készíteni a minisztériumok segítségével, akik aligha fognak ebben segíteni, merthogy tele vannak szoci káderekkel. Vagyis a FIdest helyében én nem foglalkoznék programokkal. Felvenném Bokrost válságmenedzsernek és kiirtanám az összes hivatalból a szoci kádereket egészen a portásig bezárólag. Hogy kit lehetne helyükre tenni? Hát ez fogas kérdés. Rendes szaki, amig a fagereblye félék úvöltöznek FIDESZ szinekben, addig oda nem megy. Ha a FIDESZ túl akar élni, akkor a szoci káderek hivatalból való kirugásával párhuzamosan a saját fagereblye féle aktivistáitól is meg kell szabadulnia. Másként nem nyer megint választást....

69. Vasgereben
2009. 03. 26. 21:18

na alakul ez:
""Nem tudok olyan helyzetet elképzelni, amelyben valakik naiv vagy álnaiv módon azt képzelik, hogy majd jönnek az okos szakértők, a 188 szocialista meg majd nyomja a gombot. Aki ezt képzeli, az degradálja az MSZP-frakcióban ülő emberek képességeit, készségeit, politikai értékét" - mondta a pénzügyminiszter. Az MSZP meg fog jelenni az új kabinetben - jelentette ki -, hiszen egy esetleges új kormány az MSZP támogatásával tudja elfogadtatni javaslatait."
vagy: " Lendvai Ildikó is. "Nyilván nem fogunk programot a leendő miniszterelnök háta mögött részletesen egyeztetni, ehhez az ő személye kell majd" -
csak azt tudnák , hogy mire jó az egész kutyakoméádia, miért kellett jópár szakembert kellemtlen helyzetbe hozni, hülyiteni az országot, stb? Egy dologra azárt jó: sikerült magukat megutáltatni (ahogy az szdsz-nek is) maradék szavazóik jórészével. kivéve persze, a bigott hivőket és a bérrettegőket, no meg a maradásban érdekelteket. Jó lenne ha nem lennének 200.001-en sem!

70. Vasgereben
2009. 03. 26. 21:32

granicsár: ritka hülye vagy te fiam! nem a fidesz, hanem a saját nevemben irok és mivel szólás és véleményszabadság van, tudtommal, még eddig errefele is, lesz...om a méltatlankodókat, így téged is! capisci?
ha van ellenérved, cáfolatod akkor azzal gyere, s ne személykedj, te álértelmiségi utánzat.

71. Piti Palkó
2009. 03. 26. 21:49

GRANICSAR Mi nem egy hiteles programot csak egy akár milyen kicsikét szeretnénk már látni de az istennek nem tudom kihúzni ebből a VASGEREBENBŐL pedig azt állítja hogy sok a hasonlóság a Róna Péterével. Én ezt nem értem ha csak úgy nem hogy a semmi az nagyon hasonlíthat bármihez.. DE ezen az alapon a semmi teljesen különbözhet a bármitől.

72. Vasgereben
2009. 03. 26. 22:07

PP: teljesen paff vagyok ettől a falrengető logikától! No akkor öcsike, feküdj le szépen , tente, tente, majd reggel a papi után megtudod, hogy a fideszes bácsikák/nénikék milyen programot is dugnak a kiváncsi/kancsi nózid elé! capisci?

73. Piti Palkó
2009. 03. 26. 23:58

VASGEREBEN Jól sejtettem gőzöd sincs semmilyen Fidesz programról. Nem is lehet mert nincs. Az a kevés ami kiszivárgott a Kéri féle beszélgetésről azt se megerősíteni se cáfolni nem akarták. De hát nektek mindegy is, nektek elég ha a Vezér azt mondja ha én jövök nektek nagyon jó lesz.Hát még Neki milyen jó lesz. Ez tényleg sok hasonlóságot mutat a Róna féle gazdasági iránnyal. Na mindegy várok most már holnapig.De van rá egy söröm hogy valami hanta lesz semmi konkrétum pláne semmi megszorítás, csupa szép csupa jó ,és tele lesz a ZEMBEREK meg HAZA, HIT, lehet hogy még egy két Dakota mondás is lesz mert már régen hallottunk olyat. Na jó megyek aludni / mert ugye már csak egyet kell ?? / Nagyon izgatott vagyok.

74. ejmiakő
2009. 03. 27. 10:30

Róna valóban baloldali megközelítésekröl beszél.
Dehát egy neoliberális maffia hogyan emelhetne pajzsra ilyesvalakit.
A végén még nem lehetne eleget lopni.

75. Piti Palkó
2009. 03. 27. 10:36

Jó reggel VASGEREBEN. Izgalomtól alig bírtam aludni.Reggel korán felkeltem és keresni kezdtem a Fidesz programot. Sehol semmi Mindent igyekeztem átnézni mert valahol lenni kell gondoltam hisz mára ígérte OV Mihály és ugye Ő az aki soha se hazudik.sőt soha sem hazudott.De akár hogy keresem sehol semmi. Most már egy kicsit ideges vagyok de még reménykedem hogy esetleg tegnap este sokáig dolgoztak a programon hogy minél jobb és részletesebb legyen ezért biztos elaludtak ezért nem tudták időben a sajtóhoz eljuttatni. Később majd újra átnézem hátha már megjött. Majd tájékoztatlak. Pedig már alig bírok magammal hogy lássam azt programot ami elvezet bennünket a Kánaánba.
ÜDV PP

76. Piti Palkó
2009. 03. 27. 14:12

VASGEREBEN Találtam valamit. OV Mihály áll kezében egy könyvel amire az van írva JÖVŐKÉP. Csak nem erre gondoltál? Mert ha igen gratulálok nektek. Rohanok is megvenni nehogy elkapkodjátok előlem. Már amit mondott abba is beleborzong a hátam A Jövőhöz életerő kell. Ha ezt nem mondja meg biz isten hülyén halok meg.Nem akarok kekeckedni de a Jelenhez is kell életerő.A halálhoz nem kell egyedül. Ez a hasonlat pedig amit valamilyen teremről ír ahova behurcolják a csontvázakat na az meg egyenesen morbid.Valami új szponzoruk van egy temetkezési vállalkozó? .
Képzeld újra átlapoztam Róna Péter cikkeit de sehol csontváz sehol egy szó az életerőről Kicsit csalódott vagyok de lehet hogy ha elejétől a végéig átlapozom van benne valami konkrétum is. Na rohanok a könyvesboltba.
Üdv PP

77. Piti Palkó
2009. 03. 27. 16:04

VASGEREBEN Sajnos nem tudtam könyvet venni mert nem vittem magammal ketrecet . Úgy meg nem adták oda nehogy megsérüljek amikor a könyv "nekünk ugrik leterít " Ezért most előbb egy ketrec után kell járnom.
Üdv PP

Csak bejelentkezett felhasználók szólhatnak hozzá a bejegyzéshez. Itt lehet bejelentkezni.